Globala maktrankningar inom Esport: Betygssystemet förklarat
I den konkurrensutsatta världen av e-sport söker fans och analytiker ett tillförlitligt sätt att mäta och jämföra lagens styrka. Riot Games, utvecklaren bakom League of Legends, introducerade ett globalt power rankingsystem för att ge objektiva, datadrivna insikter i lagens prestationer. Genom att använda en algoritm baserad på Elo-rankingsystemet, liknande de som används i schack- och fotbollsrankningar, eliminerar detta system subjektiva fördomar. Det ger en tydlig ögonblicksbild av den nuvarande maktdynamiken mellan regionala och internationella lag. Den här artikeln kommer att förklara hur Elo-systemet fungerar i esports, dess fördelar och komplikationerna i formlerna bakom det.
Historien om Elo-värderingssystem
Elo-betygssystemet utvecklades ursprungligen av Arpad Elo för schack, där det försökte kvantifiera spelarnas styrkor baserat på deras prestanda mot motståndare med olika skicklighetsnivåer. Systemet användes senare i olika sporter, bland annat fotboll (för internationella rankningar) och e-sport, eftersom det erbjöd ett matematiskt sätt att följa lagens och spelarnas prestationer. Dess anpassningsförmåga gjorde det särskilt väl lämpat för spel som League of Legends, där lag ofta tävlar inom sina regioner men också möter internationella motståndare.
Vad är en Power Score?
Power Score är hörnstenen i Riot's Global Power Rankings för League of Legends. Poängen kombinerar två nyckelkomponenter: lagets Elo och ligans Elo. Målet är att ge varje lag en poäng som inte bara återspeglar deras individuella skicklighet utan också den totala styrkan i den region de representerar. Detta blandade Elo-system hjälper till att hantera obalansen i antalet spelade internationella matcher, där vissa regioner historiskt sett dominerar.
Formeln för Power Score är:
Power Score=(x×ELOTeam)+(y×ELOLeague)\text{Power Score} = (x \times ELO_{Team}) + (y \times ELO_{League})Power Score=(x×ELOTeam)+(y×ELOLeague)
I denna formel:
- x och y representerar de vikter som ges till lagets Elo respektive ligans Elo.
- Efter omfattande tester fann Riot Games att en 80/20-uppdelning (80% för lag-Elo och 20% för liga-Elo) gav de mest exakta resultaten, med en matchförutsägelse på 65%.
Elo:s roll i globala maktrankningar
Elo för enskilda lag
Varje lags Elo-poäng beräknas med hjälp av en anpassad version av den klassiska Elo-formeln. Detta system belönar lag för att vinna mot starkare motståndare och straffar dem för att förlora mot svagare.
Elo för regionala ligor
League Elo, å andra sidan, återspeglar den totala styrkan i en region, med hänsyn till internationella prestationer vid evenemang som MSI och Worlds. En vinst av ett lag från en historiskt svagare region mot en toppmotståndare ökar regionens Elo avsevärt, vilket i sin tur gynnar alla lag från den regionen i maktrankingen.
Uppdelning av formeln: Förstå matematiken
Bryta ner formeln för Power Score:
Pafter=Pbefore+I(W-We)P_{after} = P_{before} + I (W - W_e)Pafter=Pbefore+I(W-We)
Här är vad varje komponent betyder:
- P_före: Lagets Elo-värde före matchen.
- I: Viktighetsfaktor, även känd som K-faktorn, som skalas baserat på matchens insatser.
- W: Resultatet av matchen (1 för vinst, 0 för förlust).
- We: Förväntat resultat, beräknat med hjälp av formeln:
We=1÷(10-dr/600+1)W_e = 1 \div (10^{-dr/600} + 1)We=1÷(10-dr/600+1)
Dr representerar skillnaden i rating mellan de två lagen. Ju större ratingskillnaden är, desto mer troligt är det att det starkare laget vinner.
Elo-justeringar baserade på matchresultat
Elo-förändringar drivs av skillnaden mellan W (det faktiska resultatet) och We (det förväntade resultatet). Om ett lag presterar bättre än förväntat (dvs. om de slår ett högre rankat lag) får de fler Elo-poäng. Omvänt, om de förlorar mot ett svagare lag, sjunker deras Elo mer markant.
Inverkan av matchens betydelse (K-faktorer)
Alla matcher är inte lika viktiga. Riot Games tilldelar olika K-faktorer till matcher baserat på deras insatser. Till exempel har matcher i slutspelet eller internationella evenemang som Worlds högre K-faktorer än matcher under ordinarie säsong. Dessa K-faktorer säkerställer att kritiska matcher har en större inverkan på lagets totala Elo-poäng. De standardiserade K-faktorvärdena är:
- Regionalt spel:
- Inbördes möten: 8
- Huvudscen: 16
- Slutspel: 20
- Internationellt spel:
- Inbördes möten: 12
- Huvudscenen: 20
- Slutspel: 36
Ligan Elo: Styrka mellan regioner
League Elo är avgörande för att fånga styrkan i olika regioner, till exempel Nordamerika (NA), Europa (EU), Korea (KR) och Kina (LPL). Internationella resultat, särskilt vid evenemang som League of Legends World Championship, har stor inverkan på en ligas totala betyg.
När ett lag från en mindre dominerande region besegrar ett topplag från en starkare region ökar Elo för hela ligan. Denna metod säkerställer att regional styrka tas med i rankningen, vilket ger ytterligare ett lager av nyanser till den globala maktrankingen.
Utvärderingsfönster för Elo-uppdateringar
För att hitta en balans mellan aktuell form och historisk framgång utvärderas Elo-betyg över ett tvåårsfönster. Detta hjälper till att ta hänsyn till ändringar i spelartruppen, regionala förändringar och nya strategier, samtidigt som det belönar konsekvens över tid.
Vanliga frågor
-
Vad är Elo-systemet inom esport?
-
Elo-systemet är en klassificeringsmetod som används för att beräkna lagens relativa skicklighetsnivåer baserat på matchresultat.
-
-
Hur skiljer sig Riots Elo-system från traditionellt Elo?
-
Riots system inkluderar både lag- och liga-Elo för att fånga regional styrka och anpassa sig till den unika strukturen i League of Legends esport .
-
-
Vad är K-faktorer i Elo-betyg?
-
K-faktorer skalar matchernas betydelse och säkerställer att matcher med höga insatser påverkar rankningen mer signifikant.
-
-
Hur fungerar Power Score-formeln?
-
Power Score-formeln blandar ett lags Elo med deras ligas Elo och ger en slutpoäng som rankar LoL-lag globalt.
-
-
Varför använder Riot ett tvåårigt utvärderingsfönster?
-
Ett tvåårsfönster balanserar den senaste prestandan med historiska data, vilket möjliggör mer exakta rankningar trots ändringar i laguppställningen.
-
-
Hur exakt är det Elo-baserade maktrankningssystemet?
-
Riot's system uppnår en 65
-
BoostRoyal Power Rankings
I BoostRoyals kraftrankningssystem för boosters beräknar vi en prestationspoäng baserat på den förväntade vinsten för en booster vid en viss Elo. Att uppnå en poäng på 50 återspeglar att man uppfyller denna förväntade vinstrate, medan 100 ursprungligen sattes som den troliga maximala poängen som någon människa kunde uppnå när han ökade i League of Legends.
Våra bästa boosters har dock vid den här tiden lyckats överskrida denna gräns, med några som överträffar poäng på 100 under kortare tidsramar. Poäng på 90 är nu vanliga även under en hel säsong, vilket visar extraordinär konsistens och skicklighet. Det är viktigt att notera att även en poäng på 40 innebär en exceptionellt snabb klättring, långt bortom vad en genomsnittlig spelare kan uppnå. De flesta genomsnittliga spelare, när de spelar i sin egen Elo, får vanligtvis mellan 0 och 20, eftersom förväntade winrates justeras över olika ranker. Medan en genomsnittlig spelares vinstrate svävar runt 50%, fungerar BoostRoyals boosters med en mycket högre effektivitet, vilket visar deras oöverträffade förmåga att dominera den rankade stegen.