League of Legends - Vad du borde veta

League of Legends eller LOL är en välkänd multiplayer-kamparena online videospel som utvecklats och uteslutande publiceras av Riot Games för macOS och Microsoft Windows. Detta spel tenderade att följa en freemium-modell och stöds av mikro-transaktioner och inspirerades också av Warcraft III.

LOL, spelarna tar rollen som en osynlig stämman som kontrollerar en mästare med speciella förmågor och striden mot ett team av andra LOL-spelare eller de datorstyrda mästarna. Det vanliga målet är att förstöra Nexus för det motståndande laget, en struktur som ligger i basens kärna helt skyddad av de defensiva strukturerna även om många andra distinkta sätt också finns. Varje LOL-match anses vara diskret, med mästarna som börjar ganska veckan men som ständigt ökar i styrka när det gäller att samla erfarenheter och saker över hela spelet. Inställningen och mästarna kombinerar en mängd bra element som steampunk, hög fantasi och Lovecraftian skräck.

Detta spel accepterades starkt när det släpptes 2009 och har vuxit i berömmelse med en så expansiv och aktiv fanbas. År 2012, särskilt i juli, var LOL ett av de mest spelade datorspelen i Europa och Nordamerika vad gäller antalet spelade timmar. 2014 spelade mer än 67 miljoner individer LOL varje månad; 27 miljoner varje dag och mer än 7,5 miljoner under högtider. League fick också det största fotavtrycket av spel i de strömmande mediesamhällena och på andra online-plattformar.

Under 2016 har det uppskattats mer än 100 miljoner aktiva LOL-spelare varje månad. League of Legends popularitet har banat vägen för att utöka varor med kläder, leksaker och kopplingar till media genom webbserier, musikvideor, böcker och dokumentärer.

League of Legends har också en utbredd och aktiv konkurrensplats. I Europa och Nordamerika organiserade Riot Games League of Champion-serien eller LCS. Detta ligger i Berlin och Los Angeles som består av tio expertteam på varje kontinent.

Samma regionala tävlingar finns också i Sydkorea LCK, Kina LPL, Macau, Hong Kong och Taiwan och många andra regioner. Dessa kända regionala tävlingar tenderar att kulminera med det årliga VM. Världsmästerskapet förra året hade 60 miljoner tittare och en total prissamling på mer än 4 miljoner USD. Mid-Season Invitational 2018 fick en total topp samtidigt tittarskap på cirka 19,8 miljoner, medan finalen fick ett genomsnittligt tittarskap på 11 miljoner.