League of Legends Franchising

League of Legends Franchising

League of Legends Franchising

Franchising verkar mycket att vara framtiden för moderna Esports, på gott och ont. Varje år tenderar att se åtminstone en match växla till franchisemodell, liksom alla de effekter och konsekvenser som följer med det.

Senast Call of Duty bytte till nämnda modell mycket till vrede ganska mycket hela samhället. Med en svindlande $ 25 miljoner prislapp fastspänd på en liga plats, tittare och spelare var mer än besviken över att faktiskt se en minskning av produktionen värde, inte en ökning.

Overwatch innan som inte riktigt blivit hjälpt mycket genom franchising, med spelet är Dead to Rights inför ökad konkurrens.

League of Legends, dock är ett spel som inte led enormt på effekten av franchise modell införs.

Efter att ha etablerat i 2018, har League endast odlas i kvalitet och produktion värde. Åtminstone när det gäller LCS.

Det var inte fallet från början, dock. Som ganska mycket varannan Esports titel som ska franchiseavtal, League inför en tung mängd stift och kritik 2018 när ändringarna infördes.

I synnerhet NA LCS tappade bollen när övergången gjordes. I synnerhet drog den kritik för kvaliteten på sina sändningar, liksom den skenbara avsaknaden av stora spelare sponsorer. Förbundet har inte särskilt ändra mycket om sig själv, trots inflödet av extra pengar att arrangörerna nu tvungen att använda.

Omvänt EU LCS gick överbord med en omprofilering som helt återuppfunnit European League. Den kom ut med ny grafik och bilder, samt en översyn av sändningsstrukturen, inklusive nya segment.

På toppen av att EU LCS, numera känd som LEC, drog i vissa allvarligt noterbara partier som sponsorer. I synnerhet den stora gas corporation Shell.

Även om en hel del av ändringarna på båda sidor om dammen inte stanna kvar länge efter starten, det är rättvist att säga att LEC har gjort ett bättre jobb med ligan än LCS har.

Det här två region dynamik är kanske vad som skiljer League från andra franchise Esports som bara har en världsligan. Den fungerar som ett sätt att introducera den interna konkurrensen, så att varje region kommer att vilja överträffa den andra.

Oavsett kvalitet eller hur du känner det, ger franchising din favorit konkurrenskraftiga fördelar ett skyddsnät som de annars inte skulle ha. Det erbjuder stabilitet långt utöver vad som är typiskt för en Esports karriär, och det är mer värdefull än någon produktion.

More posts