Historien om League of Legends.

Historien om League of Legends.

Historien om League of Legends.

För att förstå ursprunget till ligan, måste du först förstå vad som kom före det.

DOTA eller Defense of the Ancients, var en spelare som skapats mod för World of Warcraft 3 The Frozen Throne. Det är det viktigaste mod som någonsin skapats, och det gav upphov till hälften av en marknad som för närvarande är värd 25 miljarder dollar ... ja miljarder med en B.

dess tillkomst ledde i sin egen subgenre av MMO kallas multiplayer online slaget arena. MOBA för korta. Denna subgenre är hem för League of Legends.

Utvecklaren av DOTA, IceFrog, sedan rekryterades av Valve som lead designer för DOTA 2. Hittills är det den största Esports titel genom tiderna, och League of Legends släpptes tillsammans DOTA 2 under 2009.

Det mottogs väl och snabbt började växa sin fanbase. År 2012 var det mest spelade PC-spel i Nordamerika och Europa. Genom 2018, var 90 miljoner personer som spelar spelet varje månad.

Hur började det?

League of Legends skapades av ett upplopp utvecklingsteam och ett litet team av praktikanter och artister lysdioden Jeff Judisk.

”Spelet verkligen sög under en lång tid” enligt Judisk, ”ingen ville spela”.

Men eftersom utvecklingscykeln fortskred blev spelet till något spelbara. Så småningom blir ett spel som laget själva ville spela. Laget hade till uppgift att initialt skapa 20 mästare, enligt Judisk, och när freemium ades hud-baserad modell presenteras för honom, växte detta antal till 40.

Ju fler karaktärer att leka, desto mer skinn för att köpa. Ju fler mallar att köpa mer pengar Riot fabrikat. Det är logiskt, men för en sådan liten konst team, var det en svår uppgift.

Judisk hamnade få fler praktikanter på hans team för att nå sin deadline, hamna med 12 totalt. De lyckades i sitt mål och spelet levereras med 40 champions och deras extra skinn.

Hur det växte.

Den fria att spela (freemium) modell som League of Legends anpassad var ett geni val. Ge leken bort tillät dem att nå en större publik. Detta ökad tillväxt och var avgörande för deras framgång. Strax efter lanseringen av spelet, S2 Games och Frostburn studios utvecklats och släppt sin egen MOBA, med titeln Heroes of Newerth.

Den större, mer erfarna team borde ha utvecklat ett spel som begravd League, men det gjorde de inte. Varför? De debiteras direkt ur lådan. Efter prissättningsmodellen tillkännagavs, förlorade de mer än hälften av sina pre-access spelare League of Legends, märkning spelet som döda vid ankomsten. Detta lagt grunden till framtiden för MOBAs. Det spikade ner freemium modellen som en stapelvara i genren och Riot som industriledare.

Esports

Esports har varit avgörande för League of Legend framgång. Den första säsongen mästerskap ägde rum på Dreamhack 2011 i Sverige och drog i en imponerande 1,6 miljoner tittare. Detta antal har ökat exponentiellt sedan dess, med en topp på 44 miljoner unika tittare i 2018.

De har gett ut mer än 30 miljoner dollar i prispengar sedan den första händelsen, och prispotterna fortsätter att växa varje år. Riot Games fortsätter att växa, och League of Legends tillsammans med den. Trots fläktramaskri ser spelet tillväxt varje år. Med den blomstrande popularitet Esports, det är bara naturligt att League of Legends fortsätter att se framgång.

More posts
29 augusti 2020

Framtiden för Esports

Under de senaste två decennierna har Esports blivit en industri värd över en miljard dollar. Spelarna är ofta kändisar och turneringarna har skrikande fans fyller arenan. I själva verket, sponsore...

Read more