Den Dunning-Kruger Effect och skylla på varandra i League of Legends

Dunning-Kruger effekt har diskuterats utförligt inom området psykologi, men dess principer kan lätt observeras inom League of Legends samhälle.

För att sammanfatta det inom kort, beskriver Dunning-Kruger-effekten en kognitiv bias att någon har när mäta deras kompetens eller skicklighet nivå inom varje form av ämne. Nämligen de som saknas krävs självkännedom och metakognition inte kommer att förstå perspektiv, erfarenhet eller tekniker utanför deras egna, vilket krävs för att bli en professionell inom sitt område.

Så, låt oss titta på några av de största brister, att många League spelare ta upp när man talar om sina erfarenheter spelar inom den konkurrensutsatta samhället (alias rankad). Vad är några stereotypa klagomål som League spelare har, oavsett deras roll eller rang?

För att ingen överraskning, en av de typiska klagomål är "luck" för att få bra vs. dåliga lagkamrater i solo kö och hur det är ogynnsamt för varje givet spelare. Jag är säker på att om du har spelat rankad längre än ett par veckor, har du hört någon uttrycka denna tanke: "när jag får 'X' mästare på mitt team de suger, men varje gång fienden laget har 'X', de alltid får utfodras och bära." Du kan sätta namnet på nästan alla populära mästare i den givna meta, eller bara någon mästare som är ökända för att vara populära (tänk Master Yi, Zed, Katarina, Kai'Sa, etc.) Kanske du har tänkt i dessa banor själv. Men, tänker tillbaka till Dunning-Kruger effekt, ser du att denna tankemönster matchar beskrivningen av partisk individer som tror, ​​kommer deras lagets kapacitet aldrig matcha sina egna. Denna exakta partiskhet uttrycks också i samhället. "Varför är mitt lag alltid papperskorgen? Jag får aldrig en lika balans mellan bra vs. dåliga lag."

Detta skapar emellertid en massiv motsägelse: förutsatt att en spelare har spelat en hel del efter spel (åtminstone 100 +, helst mer), hur kan de så övertygad om de är av högre kaliber när deras rang hasn 't reflekterade deras förmodade yrke? Som grundläggande statistiken visar, med en stor provstorlek av spel, oavsett spelarens uppfattning kommer fördelningen av "goda" kontra "dåliga" spelare följer en normal kurva.

För att undersöka detta koncept vidare vill jag tala om en upplevelse jag hade i solo kö som avser denna kognitiv bias. Med tanke på den slumpmässiga karaktären av ett enda spel i League of Legends, ibland några riktigt olyckliga händelser kan hända att förstöra någons "mentala". I det här spelet, ett extremt dåligt utförda invaderar lett till två av mina lagkamrater döende. Så snart det hände, Mundo snabbt skrivit ut och förolämpade Nami, skyller den andra för att vara orsaken till de fattiga invadera.

Huruvida invadera var särskilt mot någons fel inte frågan till honom. Strax efter, Nami som dog igen ilska quitted spelet. Vid denna punkt, förutsatt Nami skulle inte komma tillbaka, spelet skulle nästan säkert vara en förlust för oss. Mundo var ihärdig i sin maskinskrivning även efter Nami kvar, ytterligare motiverar sina handlingar, och inte bara var Nami orsaken till att invadera gick dåligt, men också hela laget förtjänade konsekvenserna av hennes lämnar på grund av Nami svaga mentalitet, inte hans trakasserier. En intressant fråga i detta skede skulle vara: "Om Mundo inte hade skrivit, eller om han skrivit en mer rimlig meddelande bara bekräftar hur olyckligt situationen var, skulle Nami har lämnat? Skulle spelet vara avgjort över som det var då?" Nami kopplad i ca 5 minuter, men när hon gjorde Anslut, Mundo gick genast tillbaka till trakassera henne, berätta för henne att lämna och att hon hade förstört spelet går att reparera. Som ett resultat, frånkopplad hon igen, inte återvända förrän spelet var förlorat.

Om man tittar på detta scenario som en outsider och med tanke på mina exempel frågor, är det skrattretande att se att vårt perspektiv på spelet visar tydligt en alternativ och bättre resultat där laget inte bara står en chans att vinna men ömsesidigt gynnar mentala tillstånd och även League gemenskap i större skala. Men för Mundo ... ja, låt oss bara säga Dunning-Kruger effekten är hårt arbete.

Tack till DOJO Digital, ett Bristol Digital Marketing Agency , som specialiserat sig SEO för att tillhandahålla denna blogginlägg.